Vytlačiť

5. mája 2016 sa pedagógovia zo ZŠ Sadová 620 Senica zúčastnili daltonskej konferencie v Brne. Konferencia sa konala pri príležitosti 20. výročia organizovaného daltonského vzdelávania v Českej republike.
Toto okrúhle výročie oslávili českí kolegovia  tým, že dopoludňajšiu  časť umiestnili do reprezentatívnych priestorov novej radnice  mestskej časti Brno-stred. Pozvanie prijali okrem nás aj zahraniční hostia z Poľska, Írska a Španielska. Neodmysliteľnou súčasťou boli pedagógovia z Holandska H. Wenke a R. Röhner, ktorí stáli pri zrode medzinárodnej daltonskej spolupráce  nielen s českými pedagógmi. Tak ako vždy, obohatili program svojimi aktuálnymi prednáškami.

Popoludňajšie semináre sa konali na ZŠ a MŠ Brno, Husova 17. Boli rozmanité a  každý si mohol vybrať, čo ho najviac zaujímalo.(Napríklad: Vzdelávanie žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v írskych školách v Donegalu, Zručnosti v 21. storočí v holandskej škole a viaceré české školy prezentovali svoju daltonskú činnosť aktivity).

Bolo zaujímavé získať inšpirujúce informácie napríklad aj o koncepcii španielskej inovatívnej školy zo San Sebastianu a Sodupe.  Pedagógovia Emilo Martín Gonzáles a María José Larrondo Elorieta riadia školu v Baskicku a pripravili si prezentáciu a prednášku o nevšedných metodických postupoch a vyučovaní.

Na ZŠ Sadová 620 v Senici  sa daltonský plán vo vyučovaní začal  objavovať v  primárnom vzdelávaní už od roku 2007 a dodnes  sa používa. S českými kolegami máme veľmi dobré vzťahy, učili sme sa od nich, zúčastňovali sme sa konferencií, seminárov a workshopov, ktoré organizovali, vymieňali si skúsenosti aj na konferencii, ktorú sme zase organizovali  my. Veríme, že táto spolupráca bude naďalej pokračovať a rozvíjať sa, pretože Dalton na ZŠ Sadová 620 Senica stále žije!

(Poznámka autorky článku: Hlavnou myšlienkou daltonského plánu je odlišná organizácia vzdelávania. Jej základy položila učiteľka Helen Parkhurstová ešte v roku 1920 v meste Dalton, štát New York, princípy sú však nadčasové... Žiak sám rozhoduje o svojej práci, sám si určí tempo a učí sa spolupracovať s ostatnými spolužiakmi. Daltonský plán nie je nikdy jediným systémom v škole, vždy sa zaraďuje ako doplnenie k tradičnému školskému systému. Škola si sama určuje, ako ho využije. Niektoré školy využívajú daltonské dvojhodinové  bloky, ktoré využívajú jeden až dva krát do týždňa, iné školy Daltonským plánom učia týždeň v mesiaci...).

Mgr. Tatiana Dudášová